BARKER, Henry Aston / BURFORD, Robert. Description of the Island and City of Corfu, with Part of the Coast of Greece, Epirus, and the Suliote Chain of Mountains, in the Distance..., Λονδίνο, Adlard, 1822.
O ιρλανδικής καταγωγής ζωγράφος Robert Barker (1739-1806) ήταν ο δημιουργός του θεάματος που ο ίδιος ονόμασε “πανόραμα” το 1793, από τις ελληνικές λέξεις «παν» και «όραμα». Είχε αρχίσει να υλοποιεί την τεχνική αυτή ήδη από το 1787, ονομάζοντάς την αρχικά «La Nature à Coup d’Oeil». Διατάσσοντας συνεχόμενους πίνακες με ευρυγώνιες απόψεις μιας πόλης σε κύκλο, με πρωτοποριακή χρήση του φυσικού φωτισμού και της προοπτικής, ο Barker προσέφερε στους επισκέπτες της έκθεσης την εμπειρία της πανοραμικής θέασης της πόλης. Η νέα αυτή υποβλητική και γραφική απεικόνιση έγινε πολύ δημοφιλής στις εύπορες τάξεις. Για τα πανοράματα αυτά οικοδομήθηκε το πρώτο κτίριο ειδικά σχεδιασμένο για αυτό τον σκοπό (σε σχήμα ροτόντας), στην Leicester Square του Λονδίνου, και αργότερα και στην περιοχή Strand.
Ο Iρλανδος Henri Aston Barker (1774-1856), γιος του Robert Barker, σπούδασε στην Βασιλική Ακαδημία και από νεαρή ηλικία συνεργάστηκε με τον πατέρα του στις πρωτοπόρες εκθέσεις «πανοραμάτων». Σχεδίασε ο ίδιος πολλά πανοράματα και ταξίδεψε πολλές φορές στην Ανατολή για να σχεδιάσει απόψεις πόλεων. Μετά τον θάνατο του πατέρα του, στα 1806, συνέχισε την εμπνευσμένη και κερδοφόρα αυτή επιχείρηση σε συνεργασία με τον R. Burford για τα επόμενα είκοσι χρόνια .
Ο άγγλος ζωγράφος Robert Burford (1791-1861) συνεργάστηκε με τον Ηenry Aston Barker (1774-1856), γιο του R. Barker, εμπνευστή των πανοραμάτων. O Barker και ο Burford δημιούργησαν ειδικό εκθεσιακό χώρο στο Strand Theatre. O ίδιος επισκέφθηκε πολλές πόλεις της Ευρώπης για να συγκεντρώσει όσο τον δυνατόν πιο έγκυρες πληροφορίες για τον χώρο, και σχεδίασε επίσης πολλά πανοράματα που αναπαριστούσαν μάχες κι άλλα ιστορικά συμβάντα.
Από το 1793 και έως το 1863 περίπου εκατόν είκοσι έξι πανοράματα είχαν στηθεί στην Ευρώπη για να αναπαραστήσουν διάφορες τοποθεσίες ανά τον κόσμο. Εκτός από πόλεις (Εδιμβούργο, Λονδίνο, Παρίσι, Ρώμη, Πομπηία, Νάπολη, Μάλτα, Βενετία, Μεσσήνη, Κέρκυρα, Αθήνα, Κωνσταντινούπολη, Κάιρο, Λισσαβώνα, Μαδρίτη Ρίο ντε Ζανέιρο, κ.ά), απεικονίζονταν επίσης μάχες και άλλα ιστορικά γεγονότα. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης των πανοραμάτων, διέθεταν επίσης στους επισκέπτες έντυπες εκδόσεις μικρού σχήματος, με σχέδιο του πανοράματος και λεπτομερή υπομνηματισμό. Γνωστοί περιηγητές (Ed. Dodwell, S. Pomardi, R. Cockerell) πρόσφεραν τις γνώσεις τους για να δημιουργηθούν πανοράματα σχετικά με τα ταξίδια τους, τα οποία παρουσιάστηκαν στο Λονδίνο.
Προς τα τέλη του 19ου αιώνα το πανόραμα έπαψε να είναι του συρμού στην Ευρώπη, αν και παρέμεινε δημοφιλές στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ήταν γνωστό ως “Kυκλόραμα”. Παρόμοιες εγκαταστάσεις ήταν επίσης γνωστές ως “Διόραμα” ή “Κοσμόραμα” και προσέφεραν σε επισκέπτες και σε μελλοντικούς ταξιδιώτες μια πιο ρεαλιστική θέαση του χώρου.
Σύνταξη : Iόλη Βιγγοπούλου