CASSAS, Louis François. Voyage pittoresque et historique de l’Istrie et Dalmatie, Παρίσι, Vilain, X-MDCCCII [=1802].
Ο Γάλλος ζωγράφος, γλύπτης, και αρχιτέκτονας Louis-François Cassas (1756 -1827), γιος τοπογράφου στην υπηρεσία του βασιλιά, σπούδασε σχέδιο στην Τουρ. Λίγο αργότερα, ως προστατευόμενος του μηχανικού J. Cadet de Limay, μαθήτευσε σε παρισινή ακαδημία σχεδίου στην οποία σπούδαζαν κυρίως γόνοι των αριστοκρατικών τάξεων. Εκεί, οι δάσκαλοί του τού εμφύσησαν την αγάπη για τα ταξίδια, το εξωτικό και τα τοπία. Την περίοδο αυτή ταξίδεψε στη Φλάνδρα, την Ολλανδία και την Ελβετία. Υπό την προστασία του δούκα R. Chabot, από 1779 έως το 1783 παρέμεινε στη Ρώμη απ’ όπου ταξίδεψε στην Ιταλία, τη Σικελία, τη Δαλματία και την Ίστρια. Όταν επέστρεψε στο Παρίσι δίδαξε σχέδιο στην Ακαδημία και επελέγη από τον κόμητα Choiseul-Gouffier για να τον συνοδεύσει μαζί, με άλλους καλλιτέχνες και αρχαιόφιλους, στη νέα του αποστολή στην Υψηλή Πύλη στα 1784. Στην Ανατολή, ο Cassas είχε την ευκαιρία να ταξιδέψει στη Μικρά Ασία, την Παλαιστίνη, τη Συρία και την Αίγυπτο. Ο δεύτερος τόμος του μεγαλόπνοου έργου του Choiseul-Gouffier κοσμείται με πολλές χαλκογραφίες τα σχέδια των οποίων έγιναν από τον Cassas.
Στα 1788 ο ζωγράφος επέστρεψε στη Ρώμη και εγκαταστάθηκε σε μια συνοικία όπου σύχναζαν πολλοί συγγραφείς, καλλιτέχνες, ταξιδιώτες και συλλέκτες. Ταξίδεψε στη Νάπολη και εξέθετε στο εργαστήριό του έργα με θέματα από όλα τα ταξίδια του, εξασφαλίζοντας πλέον φήμη και αναγνώριση. Επέστρεψε στο Παρίσι στα 1791 αλλά είχε χάσει τους προστάτες του λόγω των πολιτικών αναταραχών της Επανάστασης. Για να επιβιώσει αναγκάστηκε να παραδώσει πολλά σχέδια του στον εκδοτικό οίκο των χαλκογράφων Piranesi, στα 1801. Ελπίζοντας πάντα να βελτιώσει την οικονομική του κατάσταση, εξέθεσε για πρώτη φορά 45 πήλινες μακέτες ελληνικών, ρωμαϊκών, αιγυπτιακών και προκολομβιανών μνημείων. Η μοναδική αυτή συλλογή φυλάσσεται σήμερα στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι. Δεν κατόρθωσε όμως να δημοσιεύσει το έργο του που θα περιελάμβανε πίνακες από το ταξίδι του στη Μέση Ανατολή. Δίδαξε επίσης σχέδιο στο Βασιλικό Εργαστήριο Gobelin, που κατασκεύαζε ταπισερί, κεντήματα και χαλιά (1816-1827), θεωρείται από τους πρωτεργάτες του αρχιτεκτονικού νεοκλασικισμού και προς το τέλος τη ζωής του έλαβε τιμητικούς τίτλους από τους βασιλείς της Παλινόρθωσης. Τα έργα του πουλήθηκαν στα 1878 και μέχρι σήμερα παραμένουν διασκορπισμένα.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης παραμονής του στη Ρώμη ο Cassas ταξίδεψε στην ανατολική ακτή της Αδριατικής. Στους πίνακές του αναδεικνύονται τόσο τα αρχαία αρχιτεκτονήματα όσο και οι ιδιαιτερότητες του καθημερινού βίου των κατοίκων (ενδυμασίες, έθιμα, εμπόριο, επαγγέλματα). Όσον αφορά τα μνημεία, δεν περιορίζεται να απεικονίσει μόνο τα ερείπιά τους, αλλά, στο εικαστικό πνεύμα της εποχής, επιχειρεί να αποδώσει το αρχιτεκτόνημα αποκατεστημένο, όπως θα ήταν στην αρχαιότητα, ώστε η συνολική εντύπωση να αποδίδει το μεγαλείο του παρελθόντος. Στα έργα του, ο Cassas σχεδίασε το τοπίο, τα κτίρια και τις ανθρώπινες μορφές ωστόσο οι λεπτομέρειες στις τελευταίες τελειοποιήθηκαν από άλλους πιο εξειδικευμένους καλλιτέχνες. Παρέμεινε άγνωστος και μόλις από την δεκαετία του 1970 και σταδιακά, μια σειρά από εκθέσεις και εκδόσεις έκαναν γνωστό το έργο του σπουδαίου αυτού καλλιτέχνη.
Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου
Θέματα (75)
-
Σελίδα τίτλου. Στην ένθετη παράσταση σύνθεση ρωμαϊκών αρχαιοτήτων από τις Δαλματικές ακτές.
-
Άποψη του λιμανιού της Πούλας στην Κροατία. Στα αριστερά το ρωμαϊκό αμφιθέατρο της πόλης.
-
Άποψη της πόλης και του λιμανιού της Πούλας στην Κροατία από την ξηρά.
-
Άποψη του ναού της Ρώμης και του Αυγούστου στην Πούλα της Κροατίας.
-
Πλάγια όψη του ναού της Ρώμης και του Αυγούστου στην Πούλα της Κροατίας.
-
Ο Ναός της Ρώμης και του Αυγούστου και ο Ναός της Δήμητρας, σήμερα τμήμα του δημαρχείου της Πούλας.
-
Άποψη της Πούλας στην Κροατία. Στα αριστερά το ρωμαϊκό αμφιθέατρο της πόλης.
-
Άποψη του λιμανιού της Τεργέστης. Στο βάθος το κάστρο της πόλης.
-
Άποψη του Μεγάλου Καναλιού στην Τεργέστη. Στο κέντρο, ο Άγιος Σπυρίδωνας.
-
Τοπίο στον κόλπο της Τεργέστης από τον δρόμο προς τη Βιέννη.
-
Σύνθεση: Ρωμαϊκές αρχαιότητες από την Τεργέστη, το Πόρετς και το Σκόκγιαν.
-
Τοπίο στην Κροατία, μεταξύ των ακτών του Ζάνταρ και του Σπλιτ.
-
Άποψη του Σπλιτ στην Κροατία. Το βάθος το περίφημο καμπαναριό της εκκλησία του Αγίου Δομνίου.
-
Κάτοψη των ερειπίων του ανακτόρου του Διοκλητιανού στο Σπλιτ.
-
Το περίστυλιο στο εσωτερικό αίθριο των ανακτόρων του Διοκλητιανού στο Σπλιτ.
-
Η είσοδος του μαυσωλείου του Διοκλητιανού (σήμερα τμήμα του καθεδρικού ναού) στο Σπλιτ.
-
Το περίστυλιο γύρω από το μαυσωλείο του Διοκλητιανού σήμερα τμήμα του καθεδρικού ναού του Σπλιτ.
-
Το περίστυλιο στο εσωτερικό αίθριο του ανακτόρου του Διοκλητιανού στο Σπλιτ.
-
Ο Ναός του Δία στο Σπλιτ: Σχεδιαστική αποκατάσταση (επάνω), κάτοψη (κάτω).
-
Ο Ναός του Δία στο Σπλιτ: Τομή καθ'ύψος (επάνω), πλάγια όψη (κάτω).
-
Άποψη της Χρυσής Πύλης στο ανάκτορο του Διοκλητιανού στο Σπλιτ της Κροατίας.
-
Ερείπια του υδραγωγείου του Διοκλητιανού στα αρχαία Σάλωνα, περιοχή του Σπλιτ.
-
Αρχιτεκτονικές και διακοσμητικές λεπτομέρειες της Αψίδας των Σεργίων στην Πούλα.
-
Χάρτης του κόλπου του Σπλιτ στην Κροατία, με κάτοψη των ερειπίων του ανακτόρου του Διοκλητιανού.
-
Κάτοψη (σχεδιαστική αποκατάσταση) των ανακτόρων του Διοκλητιανού στο Σπλιτ της Κροατίας.
-
Σχεδιαστικές αποκαταστάσεις του ανακτόρου του Διοκλητιανού στο Σπλιτ της Κροατίας.
-
Τομές καθ'υψος του ανακτόρου του Διοκλητιανού στο Σπλιτ της Κροατίας.
-
Άποψη των ερειπίων του ανακτόρου του Διοκλητιανού στο Σπλιτ από το λιμάνι.
-
Άποψη της Χρυσής Πύλης στο ανάκτορο του Διοκλητιανού στο Σπλιτ της Κροατίας.